Choď na obsah Choď na menu
 


a-4


⦁    4. Maturitná téma: a) Výstupné zariadenia, BIOS, UEFI, sieťové zariadenia, programovacie jazyky, funkcia prekladača 
⦁    
popíšte výstupné zariadenie monitor, jeho činnosť a základné druhy 
popíšte činnosť BIOSU, UEFI firmvéru 
popíšte sieťové zariadenia, charakterizujte aktívne a pasívne zariadenia, popíšte funkciu sieťových zariadení HUB, SWITCH a REPEATER a ich použitie 
charakterizujte programovacie jazyky, popíšte funkciu prekladača a rozdeľte jazyky z pohľadu práce s mikroprocesorom 


Monitor
⦁    Signál je do monitora prenášaný analógovo alebo digitálne.
⦁    Je displej slúžiaci na zobrazovanie textových a grafických informácií v oblasti počítačov
⦁    Oba typy monitorov zobrazujú text, alebo obraz podľa inštrukcií počítača, ktoré sú do formy zobraziteľnej monitorom spracované v tzv. grafickej karte počítača.
⦁    Veľkosť monitora sa udáva najčastejšie v palcoch.
Poznáme
⦁    LCD monitor
⦁    najpopulárnejšia metóda zobrazovania, žiadne negatívne žiarenie, ostrý a stabilný obraz, malá hrúbka panelu, nízka hmotnosť, nízka spotreba. 
⦁    Pri zmene rozlíšenia na iné sa obraz javí ako neostrý.
⦁    Ďalšou nevýhodou je možnosť poruchy bodu (chybný subpixel). Pixel potom žiari jednou farbou, čo pôsobí rušivo. Táto chyba je neopraviteľná.
⦁    Pre finančné úspory sú lacnejšie LCD multiplexované, tzn, displej je riadený riadkom a stĺpcom elektród. Jedinečné prekríženie riadku a stĺpca je vlastne bod. V danom okamihu teda nesvietia všetky body, len jeden riadok.
⦁    Rozmer zobrazovanej plochy vo vzťahu k rozlíšeniu (napr. LCD z rozlíšením 1024x768 existujú vo formáte 17“, aj 19“ – 17“ monitor má teda menší zobrazovací bod a tým jemnejšie prekreslenie detailov.
⦁    LCD monitory nahradili technológiu ⦁    monitorov CRT. Majú oproti CRT monitorom viaceré výhody. Ich najväčšími výhodami je úspora miesta, stabilný obraz (obraz sa neobnovuje) pozri. ⦁    obnovovacia frekvencia, nízka ⦁    spotreba elektrickej energie, žiadne negatívne žiarenie, ostrý obraz a nízka váha. LCD panely majú dlhú životnosť, väčšina ich parametrov sa v čase prakticky nemení.
⦁    Nevýhodou je, že obrazovka funguje ostro len v tzv. natívnom rozlíšení, pretože má pevný počet bodov. Pri zmene rozlíšenia na iné sa obraz javí ako neostrý. (napr. zobrazenie v režime 800 x 600 na monitore s natívnym rozlíšením 1024 x 768)
⦁    LED monitor
⦁    LED obrazovka je aktívne zobrazovacie zariadenie, kde hlavným aktívnym prvkom su svetelné diódy, takzvané ⦁    LED (Light Emitting Diode), ktoré pokrývajú celu plochu obrazovky.
⦁    LED sú osadene do plochy obrazovky z tienidlom. 
⦁    Čierna farba podkladu obrazovky zaisťuje optimálny podmienky pre maximálne využitie farebnej škály a intenzity vyžarovaného svetla. Rozdielnou intenzitou svitu jednotlivých LED sa dá docieliť zobrazenie až 68 miliárd farieb. 
⦁    Obrazová dáta sú spracovávaná v počítači prostredníctvom riadiacej aplikácie, ktorá každé LED priraďuje odlišnú intenzitu svetla. 
⦁    Tato informácie je posielaná do riadiacej jednotky vnútri samotné obrazovky. Všetko sa deje v reálnom čase pri obnovovacej frekvencii 600 Hz, teda 600x za sekundu . –
⦁    Vysoká obnovovacia frekvencia zaručuje, že obraz LED obrazovky zaznamenaný akoukoľvek videotechnikou, nebliká, čo je absolútne nevyhnutné pri TV prenosoch zo športových zápasov alebo koncertov.
⦁    OLED monitor
⦁    OLED sa používa v celej škále výrobkov, od miniatúrnych displejov v MP3 prehrávačoch, mobilných telefónoch až po veľkorozmerové ploché zobrazovacie displeje a televízie. Intenzívny výskum prebieha v oblasti bielych OLED pre osvetľovaciu techniku a zariadenia.
⦁    Rozlišujú sa dva základné typy OLED: jeden používa malé ⦁    molekuly a druhý ⦁    polyméry
⦁    Typická OLED je tvorená vrstvou organického materiálu medzi dvoma elektródami, ⦁    anódou a ⦁    katódou, zapuzdrené v substráte. Organické molekuly sú elektricky (podmienene) vodivé a výsledkom je presun pí ⦁    elektrónov spôsobený chemickou konjugáciou cez časť alebo celú molekulu. Tieto materiály majú mieru vodivosti od ⦁    izolantu po ⦁    vodič, preto sú považované za organické polovodiče. 
⦁    Najvyššie obsadené a najnižšie neobsadené molekulové orbitály (HOMO/LUMO|HOMO a LUMO) organických polovodičov sú analógiou k valenčným a vodivým väzbám anorganických polovodičov.
⦁    Výhody
⦁    Nižšia cena v budúcnosti
⦁    Širší uhol zobrazovania, lepší jas
⦁    Lepšia energetická účinnosť a hrúbka
⦁    Čas odozvy
⦁    Nevýhody
⦁    Životnosť
⦁    Problémy s farebným vyvážením
⦁    Spotreba
            BIOS
⦁    je základný program osobného ⦁    počítača slúžiaci na komunikáciu hardvéru s ⦁    operačným systémom počítača.
 Obvykle je umiestnený v pamäti na ⦁    základnej doske a je mu predané riadenie po štarte počítača.
⦁    Po inicializácií systému potom BIOS načíta ⦁    operačný systém a predá mu riadenie
⦁    Funkcie BIOSu
-  POST - Power-On Self Test - základný test systému a pripojených komponentov.
- SETUP - konfigurácia a parametrizácia systému (užívateľsky nastavovateľná časť BIOSU)
- Bootstrap Loader - hľadajúci master boot sektor na bootovacej mechanike (médiu), ak ho nájde odovzdá mu riadenie.
⦁    BIOS je niekedy nazývaný ako firmware, pretože je základnou časťou systému hardware. V minulosti býval BIOS umiestňovaný na pamäti typu ⦁    ROM, ktoré nemohli byť menené. S rastom komplexnosti a potrebou aktualizácií, začali sa používať pamäti typu ⦁    EEPROM alebo typu ⦁    Flash, čo znamená, že je možné ho prepísať novšou verziou, ak je k dispozícii.
⦁    Štart BIOSu prebieha vo viacerých krokoch : –Najprv BIOS prehľadá všetky sloty (PCI, PCIe, pätice – procesorov, pamätí) a z ich pamätí ROM prečíta informácie z ktorých vytvorí API. Aby to nemusel robiť pri každom štarte, ukladá tieto údaje (tzv ESCD) do pamäti CMOS.
⦁    –Potom spustí BIOS testy POST (Power on self test), pomocou, ktorých zistí aký je v počítači hardvér. Ak má niektorý hardvérový prvok poruchu, POST testy neprebehnú a BIOS nás o poruche informuje (hlásením na obrazovke, alebo beep kódom). Po úspešnom prevedení POST testov sa na obrazovke objaví zoznam hardvérových prvkov počítača.
⦁    Pokiaľ sú testy POST v poriadku, vyhľadá BIOS zavádzač operačného systému. Ten je uložený na niektorom z dátových médii (najčastejšie na HDD, ale môže to byť disketa, CD, DVD, LAN, flash disk). Po nájdení načíta zavádzač operačného systému a ten ďalej načíta všetky ovládače potrebné pre komunikáciu s API ( a jeho prostredníctvom s hardvérom PC).
 
          UEFI
⦁    Je to ⦁    špecifikácia, ktorá definuje ⦁    softvérové rozhranie medzi operačným systémom a platformovým ⦁    firmvérom.
⦁     Vychádza z EFI ktorý navrhla firma ⦁    Intel ako značne vylepšenú náhradu staršieho ⦁    BIOS firmvéru historicky používaného na všetkých počítačoch platformy 
⦁     V súčasnosti túto špecifikáciu spravuje Unified EFI Forum.
⦁    UEFI je nový štandard, ktorý je oficiálne používaný z niekoľko dôvodov. Prvím a najdôležitejším dôvodom je podpora Secure boot (viď ďalej).
⦁     Druhým dôvodom je využitie schopností nových procesorov a ukončenie ⦁    spätnej kompatibility s ⦁    16bitovými procesory ⦁    8086, ktoré boli v prvých ⦁    IBM PC ⦁    kompatibilních počítačoch. 
⦁    Tretím dôvodom  je podpora GPT, ktorá umožňuje zaviesť operační systém z diskových oddielov (resp. pevných diskov) väčších než 2 TiB (čo je limit pôvodného MBR).
⦁    Druhý a tretí vyššie uvedený dôvod nemá reálny základ, pretože už dlhšiu dobu existuju varianty BIOSu, ktoré tieto dôvody rieši bez nutnosti zavádzať zcela nekompatibilní UEFI štandard (existuje 32bitový BIOS a existuju BIOSy, ktoré vedia systém zaviesť z disku obsahujúcich GPT tabuľku).
⦁     Faktickým dôvodom tak zrejme je snaha presadiť Secure boot a obmedziť tak alternatívne operační systémy a zaviesť do štartu počítača podporu binárnych ovládačov, kedy výrobca hardware nemusí nikomu sdělovat podrobnosti ovládání a nastavení hardware, což umožňuje lepšie vynucovať DRM (Digital rights management) kvôli ochrane autorsky chráneného obsahu proti kopírovaniu (pesničky, filmy).
⦁    
Sieťové zariadenia
⦁    Pojmom sieťové zariadenie sa označujú všetky zariadenia pripojené do ⦁    počítačovej siete, ktoré prijímajú a vysielajú dáta (datagramy) z (do) počítačovej siete.
Hub – rozbočovač – spája niekoľko segmentov siete do segmentu jedného (prevádzka v jednej časti siete sa prenesie aj do častí ďalších sietí)
Switch – prepínač – spája dve a viac zariadení v rámci jedného alebo viacerých segmentov siete, oddeľuje sieťovú prevádzka (nezaťažuje ostatné časti siete)
Repeater – opakovač – obnovuje signál, ktorý na fyzicky dlhšom úseku siete degraduje, stráca pôvodné charakteristiky (silu a tvar)
⦁    Aktívne prvky 
⦁    Switch, Router, Gateway, Hub, Transceiver (prevodník), Repeater

⦁    Pasívne prvky

⦁    Koaxiálny kábel, Krútená dvojlinka, Optické vlákno

Programovacie jazyky
⦁    Bol vytvorený špeciálny jazyk, v ktorom programátor dokáže pomerne ľahko vyjadrovať algoritmy, ktoré počítač bez väčších problémov pochopí. Tak vznikol programovací jazyk
⦁    Zvyčajne programovacie jazyky slúžia na opis riešenia problému, ktorý umožní jeho vykonanie pomocou programovateľného technického zariadenia.
    
⦁    PREKLADAČ (kompilátor)
⦁     dokáže preložiť ⦁    zdrojový kód napísaný v niektorom programovacom jazyku do iného programovacieho jazyka, najčastejšie do ⦁    strojového kódu.
⦁     Ak prekladač vykonáva preklad z vyššieho programovacieho jazyka do nižšieho, hovoríme, že ide o ⦁    preklad nadol.
⦁     Ak preklad prebieha z nižšieho programovacieho jazyka do vyššieho, hovoríme, že ide o [preklad nahor] a takýto prekladač voláme dekompilátor alebo opačný kompilátor
⦁    Program preložený do strojového kódu len málokedy obsahuje všetky ⦁    procedúry a ⦁    funkcie potrebné na jeho spustenie. Mnohé funkcie a procedúry sa nachádzajú vo vopred preložených súboroch, ktoré nazývame ⦁    knižnice.    

 

 Ospravedlnujem sa ale rozdelenie jazykov z pohľadu práce s mikroprocesorom som nikde nenašiel.
    
    

 

 

⦁