Choď na obsah Choď na menu
 


a-19

19
● Chladenie počítača:- Chladenie vzduchom :- Delí sa na dva základné spôsoby a to aktívne (pomocou aktívnych činiteľov, čo je rotujúci vetrák s lopatkami) alebo pasívne (bez aktívnych činiteľov - bez vetráku). Rotujúci vetrák s lopatkami vháňa vzduch na pasívnu časť, ktorá je v priamom kontakte s chladením komponentom a odvádza od nej teplo. Naháňanie vzduch prúdi po pasívu a odvádza teplo preč do priestoru okolo rebier. Pasívny chladič je vlastne veľký kus hliníkového alebo medeného masívu navrhnutého tak, aby pomocou prúdenia vzduchu odvádzanej teplo, čo možno najlepšie odchádzalo preč.   
 
                          - Vodné chladenie:- vodné bloky odoberajú teplo z komponentov a odovzdávajú ho vode. Vodná pumpa v okruhu ženie ohriatu vodu do radiátora, kde sa voda následne ochladí a putuje ďalej do expanznej nádoby. Tento proces sa neustále dookola opakuje. Teplo môžeme pri dostatočnej dĺžke hadíc a silnej pumpe odvádzať úplne mimo skrinky, dokonca mimo miestnosť PC.
 

- HeatPipe:-  Súčasťou skoro každého dobrého chladiča je dnes  technológia zvaná heatpipe. Jedná sa najčastejšie o medenú trubičku ktorá má vo vnútri hubovitú štruktúru, ktorá obsahuje špeciálne kvapalinu. V mieste zahrievanie kvapalina prudko absorbuje teplo vyparuje sa a prudko putuje na druhý koniec, ktorý je chladnejšie, tu teplo odovzdá a para sa mení späť na kvapalinu a celý proces sa opakuje. Tento proces je nezávislý na polohe trubičky a teda aj na gravitáciu.  
● Príkazy OS Linux:- Manuálové stránky “man“:- Tieto stránky sa používajú na popis vlastností jednotlivých príkazov. Poskytujú základný popis, účel príkazu a samozrejme popisujú prepínače a argumenty príkazov. Príkaz „man“ používa takzvaný „pager“ na zobrazenie dokumentov. Tento „pager“ je na určitých Linuxových distribúciách príkaz „less“ a na ďalších zasa príkaz „more“. Pokiaľ neviete ako sa máte pohybovať v nástroji „pager“, tak môžete zadať písmeno „h“ a samotný „pager“ vám povie ako sa s ním pracuje. Manuálová stránka je rozdelená do niekoľkých sekcii. Každá sekcia je navrhnutá tak, aby poskytovala špecifické informácie o príkazoch. Nasledujúca tabuľka popisuje najčastejšie sa vyskytujúce sekcie v manuálových stránkach príkazu „man“.

INFO:- Príkaz „info“ poskytuje dokumentáciu o príkazoch operačného systému a jeho nástrojov.
Cieľ príkazu „info“ sa trochu líši od manuálových stránok. Poskytuje dokumentáciu, ktorá je organizovaná v logickej štruktúre pre jednoduchšie čítanie. Informácie sú rozdelené do kategórii, ktoré sú zoradené podľa obsahu, niečo podobné ako v knihe. HyperLinky poskytujú orientáciu v dokumente pomocou skokov do sekcie, ktorá vás aktuálne zaujíma. Celá dokumentácia je riešená ako jedna kniha, kde na vrchu je obsah a potom sú jednotlivé sekcie, medzi ktorými sa môžete pohybovať. Ďalšia výhoda je štýl písania dokumentácie, ktorá je jednoducho čitateľná aj pre začiatočníka.
HELP:- slúži na zistenie základných podrobností o nejakom príkaze.
  
Routing:- routing (smerovač) je sieťové zariadenie, ktoré sprostredkováva prenos dát medzi dvomi, alebo viacerými počítačovými sieťami v procese nazvanom smerovanie (anglicky routing). Routing prepája počítačové siete na úrovni vrstvy 3 modelu OSI. Routing je osadený dvomi alebo viacerými sieťovými rozhraniami, ktoré môžu, ale nemusia byť rovnakého typu. Routing analyzuje adresu každého datagramu, ktorý dostane na jednom zo svojich sieťových rozhraní od iného sieťového zariadenia a na základe stavu sietí na iných sieťových rozhraniach rozhoduje, ktorému ďalšiemu sieťovému zariadeniu má datagram poslať, aby sa dostal do bodu určenia. Routing navzájom komunikujú a informujú sa o stave siete a smerovaní prostredníctvom zvláštnych komunikačných protokolov, napríklad ICMP.

Smerovacia tabuľka:- Smerovacia tabuľka obsahuje informácie, ktoré sú nutné pri rozhodovaní o smerovaní. Záznamy sú v smerovacej tabuľke rozdelené do riadkov pričom každý obsahuje jednu smerovaciu informáciu. Riadky sú zoradené od najkonkrétnejších po najvšeobecnejšiu ,pričom posledným záznamom je generalizovaný odkaz, na najbližší router, ktorým v prípade sietí používajúcich TCP/IP „vedie cesta do internetu“. Každý záznam v smerovacej tabuľke obsahuje niekoľko informácií :
1.cieľ - obsahuje číslo cieľovej podsiete, pre ktorú je záznam v tabuľke prevedený vo formáte IP adresy (napr. 10.0.0.0 )
2.maska podsiete - maska v spojení s číslom podsiete vymedzuje rozsah IP adries, pre ktoré je záznam platný ( napr. 255.255.255.0 )
3.brána - IP adresa routera, ktorému má byť prípadne IP datagram predaný ( nie je vyplnené v prípade, že je podsieť priamo dosiahnuteľná, tj. nachádza sa priamo v zázname uvedenom rozhraním)
4.sieťové rozhranie - cez ktoré je potrebné IP datagram odoslať, pokiaľ záznam odpovedá hľadanému cieľu

Statické smerovanie:- Pri statickom smerovaní nie sú záznamy v smerovacej tabuľke aktívne menené. Môže ich zapísať správca počítača alebo sú do tabuľky zapísané pri štarte počítača. Záznamy môžu byť uložené v konfiguračnom súbore alebo poskytované pomocou protokolu DHCP.
Dynamické smerovanie:- dynamické smerovanie priebežne reaguje na zmeny v PS a prispôsobuje   im obsah smerovacej tabuľky. Podľa spôsobu akým si jednotlivé zariadenia vymieňajú  informácie o zmenách v PS ide dynamické smerovanie rozdeliť do niekoľkých skupín.
LSA:- pozná celú topológiu PS a cenu prepojov. Vypočíta optimálnu cestu k routerom AS na základe toho optimálna cesta sa  ukladá do smerovacích tabuliek. Informácie sa šíria pomocou broadcastingu alebo multicastingu.
DVA:- nepozná celú topológiu PS len cenu spojov s routerom. Závisí na informácií svojich susedov , ktoré si spolu vymieňajú. Je to interaktívny algoritmus, ktorý postupne hľadá optimálnu cestu. 
OSPF:- nástupca protokolu RIP. Podporuje VLSM. Najrozšírenejší  vnútorný protokol. Podporuje hierarchický sieťový design. Výhody oproti RIP sú : len správy od administrátorov sú akceptované, ak je viac rovnakých ciest môže sa použiť viac ciest , integrovaná podpora pre mutlicastové smerovanie.
BGP:- určuje optimálnu cestu od zdroja k cieľu medzi rôznymi AS. Používa sa na smerovanie dát medzi AS. Popisuje ho RFC  4271. Je veľmi zložitý. Spája internet a protokol pre internet. Ja štandard v internete. Podporuje VLSM. 
C++ výrazy a operátory :- je matematický vzorec , ktorý slúži na výpočet jeho hodnoty. Umožňuje vytvoriť vlastné výrazy ktoré sa budú v programe počítať. Skladá sa z operandov a z operátorov.
Operand:-  je prvok programu ktorý sa vo výraze spracováva. Operandom môže byť premenná konštanta alebo hodnota.
Operátory:-  operátor je funkcia ktorá sa vo výraze vykonáva s operandami . PJ C++ má tieto základné operátory : 1. Podľa funkcie : A)aritmetické, B) relačné , C) logické                                                                   2.Podľa  počtu operandov: B)Unárne operátory :- výrazy spracováva 1 operand- a ++ . B)Binárne:- výraz spracováva 2 operandy – a + b.
Aritmetické:- vykonávajú základné matematické funkcie. ( +  sčítanie, -  odčítanie, * násobenie, / delenie , % zvyšok po celočíselnom delení) . Výsledok výrazu s aritmetickým operátorom je vždy číselná hodnota. 
Relačné:- vyjadruje vzťah medzi 2 hodnotami. (>  väčšie , < menšie , <=menšie alebo sa rovná, >=väčšie alebo sa rovná , == rovná sa , != nerovná sa)  Výsledok výrazu s relačným operátorom je vždy log hodnota.(log 1 pravda , log 2 pravda)
Logické:- vyjadruje vzťah medzi 2 log hodnotami. (!negácia ,&& log súčin, || log súčet ) Výsledkom výrazu s logickým operátorom je vždy log hodnota.  Log operátory slúžia na tvorbu zložených log výrazov.